Úvodní stránka :: Aero L-159 ALCA
Aero L-159 ALCA
Aero L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je český jednomotorový lehký víceúčelový taktický bojový podzvukový letoun primárně určený pro přímou leteckou podporu CAS. Ve dvoumístné variantě může sloužit k plnohodnotnému výcviku pilotů.
L-159A s označením 6048. V podvěsu má umístěný kontejnerový kanon PL-20 Plamen.
Historie
V roce 1992 začalo československé letectvo uvažovat o vytvoření moderního lehkého bitevního stroje. První vizí bylo vytvoření dvou letounů: upravené verze L-59 s americkou avionikou a vytvoření nového nadzvukového letounu označovaného L-X. Společnost Aero nakonec díky finanční náročnosti tohoto projektu navrhla letoun vycházející z L-59, který mohl plnit i úkoly projektu L-X. Tím vznikl projekt L-159, který si AČR objednala v počtu 72 kusů.
První let prototypu se uskutečnil v roce 1997, jednalo se však ještě o dvoumístný demonstrátor vycházející z letounu L-59. Další prototypy byly již jednomístné. Do českého letectva byly L-159 zavedeny v roce 2000. Letoun používá AČR. Export se povedl až v roce 2015 a to do Iráku a americké společnosti Draken.
Technologie
L-159 je jednomotorový dolnoplošník s podvozkem příďového typu. Letoun je vybaven motorem Honeywell/ITEC F124-GA-100 o výkonu 28 kN. Motor byl zvolen kvůli své spolehlivosti oproti původně plánovanému motoru Lotarev DV-2 používaného u předchůdce L-59. Motor je řízen systémem FADEC, který zároveň slouží i pro kontrolu správného chodu a upozorňuje na případné problémy.
L-159 obsahuje integrovaný zbraňově navigační systém postavený na sběrnici MIL-STD-1553 s dvojicí řídících počítačů. Tento systém sdružuje chod navigačních, zobrazovacích a zbraňových systémů.
Kokpit letounu je vybaven HUD displejem FW-3000 a dvojicí zobrazovacích displejů MFD. Záložní přístroje jsou mechanické. Kabina je kompatibilní s brýlemi pro noční vidění NVG AN/AVS-9. Letoun je vybaven českými vystřelovacími sedačkami VS-2B s parametry nula-nula. Systém řízení je mechanický, řídicí páka je typu HOTAS.
V letounu je nainstalován italský dopplerovský radar FIAR GRIFO L s dosahem 100 km. Mezi další prvky patří inerciální navigace INS s podporou GPS. Pro vlastní ochranu letoun využívá systém RWR: GEC Marconi Sky Guardian 218 a výmětnice klamných cílů Vicon 78.
Letoun je schopen nést až 2 340 kg výzbroje na jednom podtrupovém a šesti podkřídelních závěsnících. Vnější závěsníky jsou určeny pro rakety nejčastěji AIM-9 Sidewinder, ostatní závěsníky je možné použít pro více druhů podvěsů (laserem naváděné pumy, AGM-65 Mawerick, kanon PL-20 Plamen, průzkumné kontejnery).
Varianty
L-159A
Jednomístná základní varianta určená k podpoře pozemních vojsk a pro vedení útoku na pozemní cíle. Letoun je popsán v kapitole Technologie.
Parametry letounu
Parametr/letoun | L-159A |
---|---|
Délka (m): | 12.7 |
Rozpětí křídel (m): | 9.5 |
Výška (m): | 4.8 |
Motor: | 1 x F124-GA-100 |
Tah bez přídavného spalování (kN): | 1 x 28 |
Tah s přídavným spalováním (kN): | 1 x |
Hmotnost prázdná (kg): | 4360 |
Hmotnost maximální (kg): | 8000 |
L-159E
Jedná se o označení letounů pro export pro americkou společnost Draken. Letouny vycházejí z jednomístné varianty L-159A.
L-159B
Dvoumístná varianta vycházející z L-159A určená k pokračovacímu výcviku pilotů. Vývoj začal v roce 1999, prototyp vlétl v roce 2002. Do sériové služby se varianta nedostala. Prototyp nadále slouží k testování nových technologií.
L-159T1
Nedostatek financí vedl České vzdušné síly k objednání přestaveb jednomístných letounů L-159A na dvoumístné, nicméně s kompromisy. Jednalo se o základní tréninkový stroj bez možnosti bojového výcviku.
Dvoumístná varianta vznikla během generálních oprav. Vyměnila se skořepina přední části trupu a překryt kokpitu. Varianta T1 postrádala jednu z nádrží umístěnou za pilotem, radiolokátor a systém vlastní ochrany. Jeden z displejů byl přemístěn do zadního kokpitu. Navíc byl doplněn do zadního kokpitu opakovač Barco CHDD-5.4/1 a záložní zdroj ESIS (Electronic Standby Instument System).
První předělaný T1 vzlétl v roce 2007.
L-159T1+
Po revizích PP2000 byly varianty L-159T1 doplněny o radiolokátor, systém vlastiní ochrany a o kompatibilitu NVG. První vzlétl v roce 2017. Tím se sjednotilo vybavení všech dvoumístných L-159.
L-159T2
Označení plnohodnotné cvičné varianty. První let proběhl v roce 2018.
Oba kokpity již obsahují stejnou výbavu jako u jednomístné varianty (2 displeje). Jsou nainstalované nové vystřelovací sedačky VS20. Vnitřní a vnější osvětlení je plně kompatibilní s NVG. V přídi je nainstalován radiolokátor a systém vlastní ochrany.