Úvodní stránka :: Sikorsky S-64 (H-54)

Sikorsky S-64 (H-54)

S-64 je dvojmotorový těžký vrtulník určený k přepravě těžkých a rozměrných nákladů, výzbroje, atd.. Označení S-64 Skycrane je používáno pro civilní verze. Dle amerického vojenského značení se nazývá CH-54 Tarhe.

Sikorsky S64A

Sikorsky S-64A Tarhe U.S. Army s podvěšeným kontejnerem na přepravu osob.

Historie

S-64 se vyvinul z prvního vrtulníku sloužícího jako jeřáb Sikorsky S-60 a částečně také z typu S-56. První prototyp vzlétl v roce 1962, armádě se začaly tyto vrtulníky dodávat od roku 1964. V Americké armádě sloužil až do pozdních sedmdesátých let minulého století, kdy byl nahrazen modernějšími vrtulníky CH-47 Chinook. V roce 1992 byla odkoupena výrobní práva společností Erickson a vrtulník se dále začal vyrábět pro civilní sféru pod označením S-64 Aircrane.

Technologie

Vrtulník má klasické uspořádání s šestilistým hlavním rotorem a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Posádka je tříčlenná, je složena ze dvou pilotů a jednoho technika pro obsluhu jeřábu. Technik je otočen zády k pilotům, aby měl dobrý výhled na manipulaci s nákladem.

Pro vojenské verze byly vytvořeny kontejnery například pro přepravu vojáků, kompletní chirurgický sál, velitelské stanoviště atd..

Varianty

YCH-54A

Zkušební verze určená pro americkou a německou armádu. Bylo postaveno 6 ks.

CH-54A

První sériová vojenská verze s motorem Pratt & Whitney T73-P-1 (JFTD-12A-4A) s výkonem 3 400 kW umístěnými přímo na hlavním nosníku pod hlavním rotorem. Vrtulník byl schopen unést až 10 400 kg.

S-64E

Odvozená civilní verze se nazývala S-64E s FAA certifikací. Tato verze byla později modifikována a vylepšována společností Erickson Aircrane Company.

CH-54B

Verze z roku 1969 s výkonnějším motorem Pratt & Whitney T-73-P-700 (firemní označení JFTD12-5A), se zdvojeným hlavním podvozkem a upravenou rotorovou hlavou. Vrtulník byl schopen nést mnohem těžší náklad.

Parametry vrtulníku

Parametr/vrtulníkCH-54B
Celková délka (m):27
Délka trupu (m):21.4
Celková výška (m):7.8
Průměr hlavního rotoru (m):22
Motor:2 x T73-P-700
Výkon (kW):2 x 3579
Hmotnost prázdná (kg):9063
Hmotnost maximální (kg):21319
 

S-64F

Odvozená civilní verze se nazývala S-64F. Převodovka byla dimenzována na podobný výkon jako u CH-54A.