Úvodní stránka :: Boeing Vertol V-114 (H-47 Chinook)

Boeing Vertol V-114 (H-47 Chinook)

Chinook je transportní vrtulník střední velikosti sloužící k přepravě osob, materiálu, lehkých armádních vozů atd. Byl a je také využíván k misím SAR, CSAR, k výsadkům.

CH-46C

CH-46C Iránu.

Historie

Historie tohoto vrtulníku začala u společnosti Piasecki, která vyvinula vzor pro tandemové uspořádání hlavních protiběžných nosných rotorů (vrtulník H-21 Flying Banana). V roce 1950 se tato společnost přejmenovala na Vertol (Vertical takeoff and landing).

V roce 1956 začal vývoj nového středně těžkého vrtulníku, podobné koncepce jako již zmiňovaný H-21 s firemním označením Vertol model 107. Vrtulník měl nahradit u U.S. Army typ CH-37 Mojave. První prototyp tohoto vrtulníku vlétl v roce 1958. Velmi zaujal americkou armádu, která nechala postavit prvních deset vrtulníků pod označením YHC-1A.

Armáda vypsala zároveň i další výběrové řízení na ještě větší vrtulník. Společnost Vertol přihlásila do soutěže zvětšenou verzi firemně označovanou Vertol V-114. Stroj armádu opět zaujal a Vertol zakázku opět získal. Nový vrtulník pod označením YHC-1B měl být dodán v pěti předsériových kusech. První prototyp vzlétl v roce 1961, do služby vstoupil v roce 1962.

Společnost Vertol v roce 1960 koupila společnost Boeing. U.S Army nakonec ztratilo zájem o menší variantu YHC-1A a začala nakupovat větší variantu již pod novým označením CH-47 Chinook. Menší varianta se nakonec dodávala USMC pod označením CH-46 Sea Knight.

Chinooky se v licenci vyrábějí v Itálii společností Elicotteri Meridionali a v Japonsku společností Kawasaki.

Technologie

Chinook je dvoumotorová helikoptéra s tandemovým uspořádáním rotorů. Motory se nacházejí v gondolách na zadním pylonu. Vrtulník je vybaven zadní nakládací plošinou, kterou lze otevřít i za letu. Podvozek je pevný a skládá se ze čtyř samostatných kol, což ho odlišuje od Sea Knightu, který má podvozek tříkolový. Posádka vrtulníku se skládá ze dvou pilotů a jednoho loadmastera.

Výpis jednotlivých motorů

Označení motoru:Použití:Výkon motoru (kW):
T55-L-5CH-47A, ACH-47A1640
T55-L-7CH-47A1980
T55-L-7CCH-47B, CH-47C2130
T55-L-11CH-47C2800
T55-L-712CH-47D3264
T55-L-714CH-47SD, CH-47F, MH-47E3630

 

Verze přepravní

CH-47A

Jedná se o první sériovou verzi Chinooků dodávanou U.S. Army od roku 1962. Vrtulník mohl nést 33 plně ozbrojených vojáků nebo 24 lehátek. V případě nákladu mohlo být do vrtulníku naloženo až 6 tun. Vrtulník se od roku 1965 dodával do Vietnamu, kde sloužil pro vyhledávání a stahování sestřelených letadel a vrtulníků zpět na základnu.

ACH-47A

ACH-47A (Attack Cargo Helicopter) je označení ozbrojené varianty CH-47A. Vrtulníky vznikly přestavbou některých původních CH-47A, první dodávky začaly také v roce 1965, ukončení programu bylo v roce 1968, kdy zůstal zachovaný pouze jeden stroj. Dohromady byly vyrobeny jen čtyři vrtulníky, které byly přezdívány: „Easy Money“, „Stump Jumper“, „Birth Control“, „Co$t of Living“.

Výzbroj:

CH-47B

Verze z roku 1966 osazená výkonnějšími motory Lycoming T55 L-7C. Vrtulník disponoval novými o něco delšími listy rotorů a upraveným zadním pylonem. Všechny tyto úpravy vylepšily letové vlastnosti. Jednalo se o prozatímní typ, který se používal, než se ukončil vývoj nového mnohem vyspělejšího typu CH-47C.

Vrtulníky mohly být vyzbrojeny dvěma kulomety M60D přidělaných na dveřním úchytném systému M24 nebo na zadní rampě na systému M23.

CH-47C

V roce 1968 se začala americké armádě dodávat výkonnější verze CH-47C. Jedním z důvodů vzniku CH-47C byla možnost přemísťování 155 mm houfnice M198. Vrtulník byl osazen motory Lycoming T55 L-11 a robustnější přenosovou soustavou na rotory. Další změnou, která prodloužila dolet vrtulníku, byly větší palivové nádrže a možnost nošení dalších přídavných vevnitř trupu. Do vrtulníku byl nainstalován stabilizační systém řízení letu PSAS (Pitch Stability Augmentation System).

První vrtulníky se dodávaly s motory Lycoming T55 L-7C. Pak se začala dodávat varianta označovaná jako „Super C“ s motory Lycoming T55 L-11 o výkonu 2800 kW, díky kterým vzrostla maximální celková hmotnost na 21 tun. Bohužel se u vrtulníků s novými motory objevily nepředvídatelné vibrace, a proto se do vyrobených vrtulníků instalovali zpět motory L-7C, než se potíže odstranily. Tato varianta s původními motory se nelichotivě označovala „baby Super C“.

Chinook HC1

Je označení CH-47C pro britské RAF. Vrtulníky vstoupily do služby v roce 1980. Po roce 1984 byly pod stejným označením dodávané také s novým motorem T55 L-712 určeném pro pozdější CH-47D. HC1B je označení modernizačního programu, kde byly listy obou rotorů vyměněny za nové vyrobené z kompozitních materiálů.

Další varianty:

CH-47D

Modernizovaná verze z roku 1979 s novými silnějšími motory. Vrtulníky jsou poháněny motory Lycoming T55-L-712. Většina vrtulníků CH-47D vznikla konverzí z předešlých typů A, B a C.

Mezi hlavní vylepšení vrtulníku patří:

Avionika:

Chinooky se během operace Pouštní bouře v roce 1991 používaly i jako přenosné tankovací stanice. V nákladovém prostoru byl umístěn systém ERFS - což byly tři nebo čtyři velkoobjemové nádrže připojené k palivovému systému. Vrtulník v této konfiguraci byl nazýván CH-47D FatCow.

Parametry vrtulníku

Parametr/vrtulníkCH-47D
Celková délka (m):30.1
Délka trupu (m):15.5
Celková výška (m):5.7
Průměr hlavního rotoru (m):18.3
Motor:2 x T55-L-712
Výkon (kW):2 x 3264
Hmotnost prázdná (kg):10185
Hmotnost maximální (kg):22680
 

CH-47SD (Super D)

Super D se označují vrtulníky z roku 2000 s většími přídavnými nádržemi a s novými motory Lycoming T55-L-714. Na vrtulník lze do prodloužené přední části (nosu) nainstalovat moderní radiolokátory a jiné avionické systémy jako u verze MH-47E. Vrtulník je vybaven skleněným kokpitem a HUD. Verze je koncipovaná jako exportní, používá je např. Singapur, Řecko a Čína.

CH-47DG

Je označení modernizovaných řeckých CH-47C na standard CH-47D.

CH-47J

Je verze vyráběná společností Kawasaki v Japonsku. CH-47JA je označená verze s většími nádržemi a meteorologickým radiolokátorem pro dálkové mise.

Chinook HC2, HC4

HC2 je označení britských CH-47D, které byly přestavěny z verze HC1. HC2A se označují vrtulníky, které mají vyztuženou přední část draku, aby se dalo nainstalovat zařízení na tankování paliva za letu.

V roce 2011 byl zahájen modernizační program (projekt Julius), díky kterému byla zdokonalena avionika a vybavení kokpitu. Do vrtulníku byl nainstalován systém Thales TopDeck, do přídě byl nainstalován systém FLIR. Modernizované letouny HC2 se nově nazývali HC4, modernizované HC2A dostali název HC4A.

CH-47F

CH-47F (ICH - Improved Cargo Helicopter) je verze z roku 2007. Hlavním cílem bylo snížení provozních nákladů vrtulníku, prodloužení životnosti až do roku 2025 a modernizace dílčích prvků. Chinook je osazen novými výkonnějšími, a hlavně úspornějšími motory T55-GA-714A s elektronickým ovládáním FADEC , trub je upraven a jsou přidány prvky snižující vibrace vrtulníku.

Kokpit je vybaven moderními digitálními přístroji a avionikou CAAS . Zahrnuje také nový datový komunikační standard 1553 pro sdílení taktických a navigačních informací mezi jednotlivými letouny.

Pro lepší přepravu vrtulníků letadlem (C-5 Galaxy) je Chinook vybaven speciálními úchyty pylonů rotorů, které umožňují jejich rychlou demontáž.

Ochranné systémy:

Parametry vrtulníku

Parametr/vrtulníkCH-47F
Celková délka (m):30.1
Délka trupu (m):15.5
Celková výška (m):5.7
Průměr hlavního rotoru (m):18.3
Motor:2 x T55-L-714
Výkon (kW):2 x 3630
Hmotnost prázdná (kg):11860
Hmotnost maximální (kg):22680
 

CH-147F

Je označení CH-47F pro kanadské ozbrojené síly.

Chinook HC6

Britská varianta CH-46F s britskými systémy.

Verze pro speciální operace

Jedná se o speciálně upravené vrtulníky, které plní speciální úkoly vycházející z asymetrických bojových konfliktů. Vrtulníky jsou schopné plnit nejen přepravní služby, ale jsou upravené i pro letecké útoky, námořní mise, podporu pozemních vojsk atd.

MH-47D

MH-47D SOA (Special Operations Aircraft) je verze určená pro speciální jednotky. Bylo vyrobeno jen 12 kusů. První vrtulník byl dodán v roce 1985. Používali se často v konfiguraci FatCow.

Později byl vrtulník, kvůli snížení nákladů na údržbu, vybaven elektronickým ovládáním motoru FADEC a oddělovači pevných částic na sáních motoru – systém EAPS (Engine Air Particle Separator).

Vrtulník je vybaven následujícími systémy:

MH-47E

Další verze pro speciální jednotky. Prototyp vzlétl v roce 1991. Vrtulník je svým uspořádáním a výbavou shodný s MH-47D. Mezi novinky patří přídavné nádrže, které umožňují větší dolet vrtulníku. Motory byly také vyměněny za úspornější Lycoming T55-L-714.

Parametry vrtulníku

Parametr/vrtulníkMH-47E
Celková délka (m):30.1
Délka trupu (m):15.5
Celková výška (m):5.7
Průměr hlavního rotoru (m):18.3
Motor:2 x T55-L-714
Výkon (kW):2 x 3630
Hmotnost prázdná (kg):12210
Hmotnost maximální (kg):24494
 

Avionika:

Chinook HC3, HC5

HC3 je označení modernizačního programu britských vrtulníků HC2 z roku 1998. Vrtulníky měly být převedeny na verzi pro speciální jednotky vycházející z MH-47E. Bohužel v roce 2001 HC3 nedostal ve Velké Británii osvědčení o letové způsobilosti kvůli chybám v avionice. V roce 2007 byl celý program zrušen a opět obnoven v roce 2008.

V roce 2011 podobně jako u varianty HC2 vznikla modernizovaná varianta se systémem TopDect. Modernizované vrtulníky dostaly označení HC5.

MH-47G

Modernizační program vycházející z programu CH-47F pro vrtulníky MH-47D a MH-47E. U vrtulníků byla kompletně předělány elektrické rozvody, přední část byla kompletně vyměněna, kvůli vestavbě speciálního vybavení. Na bocích vrtulníku jsou umístěné velké nádrže doplněné o tankovací nástavec na pravé straně trupu. Díky těmto úpravám má vrtulník až dvojnásobný dolet.

Ve vrtulníku je nainstalován systém CAAS, který kombinuje výstupy s jednotlivých čidel, radarů a venkovních informací a dává pilot informace na pěti multifunkčních displejů přehled o bojišti. Ty samé data jsou pomocí datalinku posílané i do jiných letounů či velitelství.

Avionika:

Střelců může být v Chinooku až pět, dva v přední části, tři u zadní rampy. Vrtulník může být osazen na lafetách kulomety M240B a M134D ráže 7,62 mm nebo GAU-21 ráže 12,7 mm.

HH-47 CSAR-X

V roce 2006 USAF vypsala soutěž na vrtulník plnící úkoly CSAR. Společnost Boeing tuto soutěž vyhrála. Nová verze vycházející MH-47G nese označení HH-47 CSAR-X.

Civilní verze

Civilní verze Chinooků vycházejí z CH-47D. Označují se Boeing model 234 a jsou především určeny pro dopravu cestujících, např. k ropným vrtům nebo k přepravě těžkých nákladů. Od vojenských verzí se liší v mnoha parametrech. Civilní verze mají větší boční nádrže, prodloužený nos s meteorologickým radarem, přední podvozek je umístěn více v předu.

Model 234 LR

(Long Range) je cestovní verze z roku 1980 pro dlouhé lety s velkými přídavnými nádržemi (jsou téměř dvakrát tak větší než u vojenských verzí) na bocích trupu. Tyto nádrže také slouží jako plováky v případě nouzového přistání na moři. Vrtulník může přemístit na palubě maximálně 44 pasažérů v komfortních sedačkách.

Model 234 ER

(Extended Range) je varianta pro 17 cestujících. V nákladním prostoru jsou umístěné další nádrže pro větší dolet.

Model 234 UT

(Utility) Verze užitková, s menšími nádržemi, ale s větší nosností.

Model 234 MLR

(Multipurpose Long Range) je verze s variabilním nákladovým prostorem. Z osobní verze ji během několika hodin přestavět na užitkovou.

Model 234-100

Je označení obchodní modelu vycházejícího z CH-47D pro Čínu. Vyrábí se ve spolupráci se společností Harbin Aircraft Manufacturing Company (HAMC).

Model 234 Combi

Je označení upravené varianty pro hasiče společnosti Columbia Helicopters sloužícího pro přepravu 19 hasičů a výbavy. V podvěsu může nést vak na vodu o objemu 9850 l.