Úvodní stránka :: Letectví :: Sikorsky S-70 (H-60 Black Hawk, Seahawk)

Letectví Koníci Ostatní

Zpět


Aktualizováno


Výrobce

Sikorsky

Společnost Sikorsky je americký výrobce letecké techniky, převážně vrtulníků. Byla založena v roce 1925 Igorem Sikorskym.


Použité zkratky

AFCS

(Automatic Flight Control System) - systém řízení letu používaný u vrtulníků.

ASW

(Anti-Submarine Warfare) - protiponorkový boj.

C2

(Command and control) - organizační schéma řízení používané v armádě.

CAAS

(Common Avionics Architecture System) - software a hardware umožňující pilotovi ovládat všechny prvky vrtulníku (zobrazovací, navigační, zbraňové systémy) jednodušším způsobem. Výrobcem je Rockwell Collins.

CSAR

(Combat Search And Rescue) - Označení záchranných misí a evakuace lidí přímo z bojiště.

DUSTOFF

(Dedicated Unhesitating Service to our Fighting Forces) - evakuace raněných a mrtvých z bojové zóny, také se používá termín CASEVAC.

EFIS

(Electronic Flight Information System) - informační systém, který na MFD displeje v kokpitu zobrazuje informace. Nahrazuje systémy, které zobrazují systémy na klasické budíky.

ESM

(Electronic Support Measures) - systémy radioelektronického průzkumu sloužící pro detekci a lokalizaci zdrojů radioelektronické energie.

FLIR

(Forward Looking Infra-Red) - Infračervený zobrazovací systém pro přední polosféru. Zobrazuje informace pilotovy na základě tepelného obrazu.

GPS

(Global Positioning System) - Systém družicové navigace.

HIRSS

(Hover Infrared Suppression System) - deflektory na motorech pro redukci infračerveného vyzařování používané na vrtulnících S-70

INS

(Inertial navigation system) - Inerciální navigační systém je zařízení, které za pomocí inerciálních senzorů (gyroskopy a akcelerometry) provádí měření, které slouží k výpočtu postupného pohybu letounu v rámci svého systému souřadnic.

LAMPS

(Light Airborne Multi-Purpose System) - lehký víceúčelový letadlový systém, který využívalo U.S.Navy. Ve verzi Mark I. a Mark II. byl používán na vrtulnících Kaman SH-2 Seasprite a ve verzi Mark III. na Sikorsky SH-60 Seahawk.

MAD

((Magnetic anomaly detector) - detektor magnetických anomálií používaný pro zjišťování poloh ponorek.

MEDEVAC

(Medical evacuation) - Evakuace raněných - autem, vrtulníkem, letadlem, lodí ...

OASIS

(Organic Airborne and Surface Influence Sweep) - systém k iniciaci magnetických a akustických roznětek min. Systém vydává pod vodou zvuky podobné lodím a tím aktivuje miny.

PMAWS

(Passive Missile Approach Warning System) - Pasivní systém používaný pro detekci jakékoliv řízených střel.

RAST

(Recovery assist secure and traverse) - systém pro bezpečné přistání vrtulníku na malých lodích. Principem je, že se vrtulník, který je ve visu, stabilizuje pomocí kabelů k palubě lodi. Následně po přistání a zajištění je také pomocí tohoto systému odtažen do hangáru.

RWR

(Radar Warning Receiver) - Systém umožňující detekci přítomnosti radarových signálů.

SAR

(Search And Rescue) - Označení záchranných misí.

TACDS

(Thread Adaptive Counter Measures Dispensing System) - systém výmetnic klamných cílů.

VERTREB

(Vertical Replenishment) - jedná se o metodu přenosu materiálu pomocí helikoptér mezi loďmi.


Ostatní technika

Sikorsky S-70 (H-60 Black Hawk, Seahawk)

Sikorsky S-70 je střední transportní a užitkový vrtulník. Armádní varianty se označují UH-60 Black Hawk a v námořní variantě SH-60 Seahawk. S-70 je označení pro civilní varianty a některé armádní mimo USA.

UH-60M U.S. Army

UH-60M U.S. Army s evidenčním číslem 20592.

Historie

Koncem šedesátých let minulého století U.S. Army začala formovat požadavky na nový vrtulník, který by nahradil UH-1 Iroquois. Tento program byl označen UTTAS (Utility Tactical Transport Aircraft System). Armáda spojených států také dala podmět k vývoji nového motoru určeného pro vrtulníky, který se měl používat u nově vyvíjených strojů, jednalo se o motor General Electric T700. Tyto dva požadavky vznikly na základě zkušeností z války ve Vietnamu. Nový vrtulník měl splňovat následující podmínky:

V roce 1974 byly postaveny společností Sikorsky čtyři prototypy pod označením YUH-60A. Tyto vrtulníky byly porovnávány s konkurenčním strojem společnosti Boeing Vertol YUH-61A. V roce 1976 byl vybrán vrtulník společnosti Sikorsky. Do služby k U.S. Army vstoupil UH-60A v roce 1979.

Technologie

Jedná se o dvoumotorový vrtulník klasické koncepce. Hlavní rotor je vybaven čtyřmi listy, zadní je též čtyřlistý a nachází se na pravé straně. Podvozek je pevný.
Vrtulníky S-70 lze vybavit vnějšími závěsníky, které jsou připevněné na boční strany. Přídavných „křídel“ existují dva druhy: ETS (External Tank System) a ESSS (External Stores Support System). Systém ETS má dva závěsné body, určené pro palivové nádrže. Závěsníky jsou umístěné relativně vysoko nad vstupními dveřmi a okny, aby neomezovalo palebné pole instalovaných kulometů. Systém ESSS je plnohodnotný závěsník sloužící k nošení výzbroje a různých kontejnerů či nádrží. Má čtyři závěsné body.

Varianty UH-60 Black Hawk (S-70A)

Vrtulníky používá U.S.Army pro přepravu nákladu, vojáků, ve variantě MEDEVAC raněných, jako útočné vrtulníky a pro řízení jednotek. Dalším uživatelem je USAF, které je využívá pro speciální operace.

Specifikace UH-60 Black hawk
Vlastnost: UH-60A UH-60L
Délka trupu bez rotorů: 15,26 m
Výška: 5,13 m
Průměr hlavního rotoru: 16,36 m
Hmotnost (prázdná): 5 118 kg 5 224 kg
Hmotnost (maximální): 9 185 kg 11 113 kg
Motor: 2 x General Electric T700-GE-700 2 x General Electric T700-GE-701C
Výkon: 2 x 1165 kW 2 x 1402 kW

UH-60A Black Hawk

První základní varianta postavená pro U.S.Army dodávaná v období od roku 1979 do 1989. Je schopen přemístit 11 plně vyzbrojených vojáků. Posádku tvoří dva piloti a člověk starající se o náklad.
Vrtulník je osazen dvěma motory T700-GE-700. Externí náklad pod vrtulníkem může mít váhu až 3630 kg.
Black Hawk je vybaven systémem RWR AN/APR-39 (v)1 a rušícím systémem AN/ALQ-144 s podporou výmetnic klamných cílů sloužícím pro vlastní ochranu.

UH-60Q DUSTOFF je označení pro speciální modifikované varianty UH-60A pro přepravu raněných - MEDEVAC. Vrtulník je schopen přemístit až šest raněných osob i přímo z bojového prostoru. Je vybaven generátorem kyslíku, vybavení pro monitorování a resuscitaci pacientů. Mezi avionické vybavení patří systém FLIR, systém pro vyhledávání osob pomocí osobního lokalizačního systému, atd.

EH-60A QuickFix - speciální varianta určená pro elektronický boj, která nahrazovala starší vrtulníky EH-1H. Vrtulník je vybaven systémem rušiček a vysílačů AN/ALQ-151 Quick Fix. Rozpoznávacím znakem jsou dvě dipólové antény umístěné na zádi.

MH-60A Black Hawk - varianta U.S. Army určená pro speciální operace jednotky SOAR (Special Operations Aviation Regiment) Night Stalkers. Na začátku devadesátých let byla převedena pod ANG. Vrtulník byl vybaven lepší avionikou, kokpitem přizpůsobeným pro noční vidění, systémem FLIR. V bočních dveřích byly nainstalovány kulomety M134 Mingun. Na pylonech systému ESSS byly přidělány nádrže z vrtulníku UH-1H.

VH-60A (VH-60N) White Hawk - v roce 1988 bylo upraveno devět vrtulníků UH-60A na VIP verzi. V roce 1989 byla tato verze přeznačena na VH-60N. Vrtulník je vybaven systémem AFCS převzatém ze Seahawků. Kabina je luxusně vybavena a odhlučněna.

UH-60C (UH-60A(C) Cinchawk - velitelská varianta pro řízení operací C2.

UH-60L Black Hawk

UH-60L je modernizovaná varianta s novými motory General Electric T700-GE-701C a s odolnější převodovkou odvozenou z námořní varianty SH-60B Seahawk. Pod vrtulník je možné podvěsit materiál až do váhy 4100 kg. Ze Seahawku je také použit systém kontroly letu AFCS. V kokpitu jsou některé analogové přístroje nahrazené plně digitálními - systém EFIS.
Vrtulníky jsou vyráběné a předělávané ze starší verze UH-60A od roku 1989 do 2007.

HH-60L je označení vrtulníků přizpůsobených pro přepravu raněných - MEDEVAC.

MH-60L Velcro Hawk - dočasná varianta vycházející s UH-60L, sloužící po dobu než se začne dodávat MH-60K. Vrtulník je vybaven většinou zařízení svého nástupce.

MH-60L DAP - (Direct Action Penetrator) - speciální ozbrojená varianta, která má na závěsnících ESSS 30mm kanony M230 Chain Gun, podvěsy pro rakety. V bočních dveřích jsou umístěné kulomety M134D Minigun.

MH-60K Black Hawk - pokročilejší varianta určená pro speciální operace sloužící od roku 1994. Vrtulník má nainstalovány již nové motory T700-GE-701C a nástavec pro tankování za letu převzatý z HH-60G/MH-60G Pave Hawk. Mezi další výbavu patří skleněný kokpit CMS-80 od společnosti Rockwell Collins a radiolokátor pro sledování terénu AN/APQ-174B, barevný radar na sledování počasí.

S-70A-42 Black Hawk Rakouské armády

S-70A-42 Black Hawk Rakouské armády:: systém ESSS s nádrží, kokpit od společnosti Rockwell Collins, hlavní rotor.

UH-60M (UH-60L+)Black Hawk

Jedná se o další program, který má postupně modernizovat starší varianty UH-60A a UH-60L, aby se prodloužila jejich životnost až do roku 2025. Program běží od roku 2006.
Vrtulník je osazen motorem General Electric T700-GE-701D a novými širšími listy hlavního rotoru z kompozitu.
Kokpit je vybaven multifunkčními displeji, autopilotem, inerciální navigací s podporou GPS.

HH-60M je nejnovější varianta vrtulníků určených pro evakuaci raněných - MEDEVAC.

MH-60M - nejnovější typ vrtulníku určeného pro speciální operace. Kokpit je vybaven digitálními prvky a displeji CAAS společnosti Rockwell Collins.

Varianty USAF - Pave Hawk

USAF začaly od roku 1981 využívat upravené vrtulníky UH-60A a později UH-60L (S-70A) pro speciální operace a pro operace SAR.

UH-60A Credible Hawk - v roce 1981 se USAF rozhodlo nahradit již dosluhující vrtulníky HH-3E Jolly Green Giant a Bell HH-1 Huey. USAF upravilo UH-60A pro speciální operace a operace CSAR. Vrtulník měl na pravé straně přidělán nástavec pro tankování za letu, vnitřní přídavné nádrže, byl vyzbrojen kulomety M60 nebo XM218. Do služby byl tento vrtulník uveden v roce 1987.

MH-60G Pave Hawk - je pokročilejší variantou Credible Hawků používanou USAF pro speciální operace. Byl přestavován z variant UH-60A a později z UH-60L s novějšími motory. Označení Pave se používá pro označení speciálních elektronických systémů USAF. Vrtulník navíc obsahoval následující systémy:

V roce 1991 byl vrtulník přeznačen na HH-60G Pave Hawk a jeho náplní se staly záchranné operace CSAR.

Exportní varianty

Exportní varianty vrtulníku S-70A
Označení Popis
S-70A-1 Desert Hawk Exportní varianta pro letectvo RSLF - Saudská Arábie. Další variantou je S-70A-L1, která je určená pro záchranné operace a převoz raněných.
S-70-5 Black Hawk Exportní varianta pro filipínské PAF.
S-70-6 Black Hawk Exportní varianta pro Thajsko.
S-70A-9 Black Hawk Exportní varianta pro australské RAAF a později i pro australskou armádu.
S-70-11 Black Hawk Exportní varianta pro Královské letectvo Jordánska RJAF.
S-70-12 Black Hawk Záchranná (SAR) verze pro japonské vzdušné JASDF a námořní JMSDF síly uvedená do služby v roce 1992. Varianta je také známá pod označením UH-60J. Vrtulník nahradil starší vrtulníky KV-107 a S-61A. Používá japonskou avioniku.
S-70-14 Black Hawk Exportní varianta pro Brunej.
S-70-17 Black Hawk Exportní varianta pro Turecko.
S-70-18 Black Hawk Exportní varianta pro Jižní Koreu známá také pod označením UH-60P a HH-60P.
S-70-19 Black Hawk Varianta vyráběná v licenci ve Velké Británii společností Westland. Je také známá pod označením WS-70.
S-70-20 Black Hawk Exportní VIP varianta pro Thajské království.
S-70-21 Black Hawk Exportní varianta pro Egypt.
S-70-22 Black Hawk Varianta vyráběná v licenci v Jižní Koreji pod označením VH-60P. Používá se pro transport VIP osob.
S-70-24 Black Hawk Exportní varianta pro Mexiko.
S-70-26 Black Hawk Exportní varianta pro Maroko.
S-70-27 Black Hawk Exportní SAR verze pro Hong-Kong.
S-70A-30 Black Hawk Exportní varianta pro Argentinské vzdušné síly jako vrtulník pro přepravu VIP osob.
S-70A-34 Black Hawk Exportní VIP verze pro malajzijské vzdušné síly TUDM.
S-70A-39 Black Hawk Exportní VIP verze pro Čile.
S-70A-42 Black Hawk Exportní varianta pro Rakousko vycházející z typu UH-60L. Je přizpůsobena používání v horských oblastech, díky čemu se také nazývá Alpine Hawk.
Je vybavena následujícími systémy:
  • skleněný kokpit od společnosti Rockwell Collins,
  • systém RWR AN/APR-39,
  • systém LWR AN/AVR-2,
  • systém PMAWS AN/AAR-54,
  • systém výmetnic klamných cílů AN/ALE-47 TACDS,
  • deflektory na motorech pro redukci infračerveného vyzařování HIRSS (Hover Infrared Suppression System),
  • rušička AN/ALQ-144,
  • naviják na 272 kg.
S-70A-43 Black Hawk Exportní varianta pro armádu Thajského království.
S-70A-50 Black Hawk Exportní varianta pro Izrael.
S-70i Black Hawk Mezinárodní varianta vyráběná v Polsku.

Varianty SH-60 Seahawk (S-70B)

Program UTTAS také oslovil U.S.Navy, které hledalo náhradu za dosluhující vrtulníky Kaman SH-2 Seasprite. SH-2 byl využíván pro protiponorkový boj, ke kterému sloužil systém LAMPS I. a II.. V roce 1978 byl vybrán vrtulník S-70B, který vyhrál nad konkurenčními návrhy společností Kaman, Westland, MBB, Bell. Byl označován názvem SH-60 Seahawk.
Na konci devadesátých let chtělo U.S. Navy zredukovat několik různých typů vrtulníků na dva. Tím vznikl MH-60R MMH a typ MH-60S, o kterých je psáno dále.

Specifikace SH-60 Seahawk
Vlastnost: SH-60B MH-60R MH-60S
Délka trupu bez rotorů: 15,26 m
Výška: 5,13 m
Průměr hlavního rotoru: 16,36 m
Hmotnost (prázdná): 6 895 kg 6 114 kg 6 545 kg
Hmotnost (maximální): 9 927 kg 10 206 kg 10 659 kg
Motor: 2 x General Electric T700-GE-401 2 x General Electric T700-GE-401C
Výkon: 2 x 1260 kW 2 x 1342 kW

SH-60B Seahawk LAMPS III.

Primárním určením této verze je boj proti hladinovým a podmořským plavidlům. Většinou operuje z palub fregat, křižníků a torpédoborců.
SH-60B je asi z 80% shodný se svým suchozemským sourozencem UH-60A. Mezi hlavní rozdíly patří antikorozní úprava, upravený podvozek pro přistávání na lodích - zadní kolo je posunuto více pod trup, použití jednoduchý bočních dveří. Mezi další změny patří silnější motory a větší nádrže atd. Vrtulník je také vybaven systémem RAST pro bezpečnější přistání na malých lodích. Systém helikoptéru pomocí lan přitáhne a pak je přemístěna přímo do hangáru. Z avionických systémů jsou instalované různé senzory známé pod označením LAMPS III., systém obsahuje:

Mezi výzbroj patří: torpéda Mk 46, Mk 50 nebo Mk 54, střely vzduch-země AGM-114 Hellfire a kulomety ve dveřích M60D, M240 nebo GAU-16.
První let prototypu se uskutečnil v roce 1979, do služby byl převeden v roce 1984.

SH-60F Ocean Hawk (S-70-4)

Kolem roku 1985 začalo U.S. Navy hledat náhradu za dosluhující vrtulníky SH-3 Sea King pro plnění úkolů ASW a SAR. První vrtulník vlétl v roce 1987 a do služby vstoupil v roce 1991.
Na rozdíl od předešlé verze postrádá systémy LAMPS, RAST a výmetníce akustických bójí. Jednotlivé bóje lze ručně shazovat otvorem v podlaze vrtulníku. Na vrtulníku je nainstalován hlubinný sonar Bendix AN/AQS-13F.

HH-60H Rescue Hawk (S-70-5)

Vrtulník Seahawk primárně určený pro CSAR a mise speciálních námořních jednotek, začal vznikat v roce 1986 společně s verzí HH-60J určenou pro USCG. K jednotkám byl přidělen v roce 1988.
Vrtulník má na sobě nainstalované různé defenzivní i ofenzivní systémy a to z něj dělá jeden z nejlépe chráněných vrtulníků na světě. Na vrtulníku je nainstalován systém ASE (Aircraft Survival Equipment) obsahující následující podsystémy:

Ve dveřích jsou namontované kulomety M-60D, M240 nebo GAU 16, GAU 17. Na pomocných křídlech může nést nosič na střely AGM-114 Hellfire.

HH-60J Jayhawk (S-70-5)

Multifunkční vrtulník určený přímo pro pobřežní stráž USCG k záchranným operacím SAR a k ochraně a prosazování práva na pobřeží USA. Vrtulník postupně nahradil starší dosluhující vrtulníky HH-3F Pelican. Byl vyvíjen společně s typem HH-60H, se kterým má mnoho společných prvků. Do služby byl zaveden v roce 1990.
Jayhawk je vybaven přehledovým radarem Bendix-King RDR-1300 umístěném v kulatém pylonu na přídi. V bočních dveřích je umístěn naviják, který je schopen vyzdvihnout až 272 kg a má lano dlouhé 72 m. Vrtulník může být také vybaven třemi nádržemi o objemu 454 l.

MH-60T Jayhawk

Modernizovaná varianta HH-60J z roku 2007. Vrtulník je vybaven modernější avionikou, schopnou začlenit se do systému USCG - „Integrated Deepwater System Program“ a skleněným kokpitem. MH-60T je schopen odolávat střelám z „malých“ zbraní a je vybaven zbraněmi malého kalibru.

MH-60R Seahawk

Jedná se o modernizační program, který má nahradit typy SH-60B a SH-60F. Program se původně nazýval „LAMPS Mark III Block II Upgrade“ a začal v roce 1993. První modifikovaná varianta nazývaná SH-60R byla dodána na testování v roce 2001.
Nakonec bylo pozměněno určení helikoptéry na vícefunkční použití a byla přeznačena na MH-60R. Do služby jsou zařazovány od roku 2005.
Vrtulník je vybaven následujícími systémy:

Mezi výzbroj můžou patřit různé druhy torpéd, střely Penguin a Hellfire. V bočních dveřích mohou byt nainstalovány kulomety s ráží 12,7 nebo 7,62 mm.

MH-60S Knighthawk

V roce 1997 se U.S. Navy rozhodlo nahradit již dosluhující vrtulníky CH-46 Sea Knight. V roce 1998 bylo rozhodnuto, že je bude nahrazovat Sikorsky CH-60S. V roce 2001 byl dodán první kus. Díky pozměněnému určení byl přeznačen na MH-60S. Používá se na malých lodích pro přesun vojáků a přemísťování materiálu mezi loďmi (VERTREP). Dalším určením vrtulníku je záchranné mise SAR, kde má postupně nahrazovat starší verzi HH-60H. V neposlední řadě má také nahradit vrtulníky CH-53E Sea Dragon v minolovných misích.
MH-60S vychází z transportní armádní verze UH-60L, ale má mnohá zařízení nainstalována z námořní varianty. Vrtulník je vybaven následujícími systémy:

Pro ochranu může mít nainstalované v bočních dveřích kulomety M60D, M240 nebo GAU-17. Další výzbrojí jsou zbraně pro likvidaci min - laserové, speciální střelné.

Exportní varianty

Exportní varianty vrtulníku S-70B
Označení Popis
S-70B-1 Seahawk Verze pro protiponorkový boj s nainstalovaným systémem LAMPS pro Španělské námořnictvo.
S-70B-2 Seahawk Verze pro protiponorkový boj pro Královské australské námořnictvo.
S-70B-3 Seahawk Protiponorková verze pro JMSDF známá také pod označením SH-60J. Dodávky začaly v roce 1991. Vrtulníky se vyráběly v licenci společností Mitsubishi. Jedná se o hybrid mezi americkými verzemi SH-60B a SH-60F. Pod označením SH-60K se skrývá modernizovaná varianta s novými silnějšími motory T700-IHI-401C2.
S-70B-6 Aegean Hawk Ozbrojená varianta pro Řeckou armádu, která je velmi podobná variantě SH-60B. Vychází z civilní varianty S-70C(M)1/2.
S-70B-7 Seahawk Exportní varianta pro Thajské námořnictvo.
S-70B-28 Seahawk Exportní varianta pro Turecko.


 


Zpět | Nahoru