Úvodní stránka :: Letectví :: Sikorsky S-64 (H-54 Tarhe)

Letectví Koníci Ostatní

Zpět


Aktualizováno


Výrobce

Sikorsky

Společnost Sikorsky je americký výrobce letecké techniky, převážně vrtulníků. Byla založena v roce 1925 Igorem Sikorskym.


Použité zkratky

FAA

(Federal Aviation Administration) - je agentura ministerstva dopravy Spojených států amerických v úloze státního leteckého úřadu s pravomocí regulovat a dohlížet na všechny aspekty civilní letecké dopravy nad územím USA.


Ostatní technika

Sikorsky S-64 (H-54 Tarhe)

S-64 je dvojmotorový těžký vrtulník určený k přepravě těžkých a rozměrných nákladů, výzbroje, atd.. Označení S-64 Skycrane je používáno pro civilní verze. Dle amerického vojenského značení se nazývá CH-54 Tarhe.

Historie

S-64 se vyvinul z prvního vrtulníku sloužícího jako jeřáb Sikorsky S-60 a částečně také z typu S-56. První prototyp vzlétl v roce 1962, armádě se začaly tyto vrtulníky dodávat od roku 1964. V Americké armádě sloužil až do pozdních sedmdesátých let minulého století, kdy byl nahrazen modernějšími vrtulníky CH-47 Chinook. V roce 1992 byla odkoupena výrobní práva společností Erickson a vrtulník se dále začal vyrábět pro civilní sféru pod označením S-64 Aircrane.

Technologie

Vrtulník má klasické uspořádání s šestilistým hlavním rotorem a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Posádka je tříčlenná, je složena ze dvou pilotů a jednoho technika pro obsluhu jeřábu. Technik je otočen zády k pilotům, aby měl dobrý výhled na manipulaci s nákladem.
Pro vojenské verze byly vytvořeny kontejnery například pro přepravu vojáků, kompletní chirurgický sál, velitelské stanoviště atd..

Specifikace CH-54B
Délka: 21,47 m
Průměr hlavního rotoru: 22 m
Výška 7,75 m
Hmotnost (prázdná): 8 722 kg
Hmotnost (maximální): 19 047 kg
Motor 2 x Pratt & Whitney T-73-P-700
Výkon motoru: 2 x 3 530 kW
Maximální rychlost: 203 km/h

Verze

S-64A

Zkušební verze určená pro americkou a německou armádu. V armádě USA byla pojmenovaná YCH-54A Tarhe.
První sériová vojenská verze s motorem Pratt & Whitney T73-P-1 (JFTD-12A-4A) s výkonem 3 400 kW umístěnými přímo na hlavním nosníku pod hlavním rotorem. Vrtulník byl schopen unést až 10 400 kg.
Odvozená civilní verze se nazývala S-64E s FAA certifikací. Tato verze byla později modifikována a vylepšována společností Erickson Aircrane Company.

CH-54B (S-64B)

Verze z roku 1969 s výkonnějším motorem Pratt & Whitney T-73-P-700 (firemní označení JFTD12-5A), se zdvojeným hlavním podvozkem a upravenou rotorovou hlavou. Vrtulník byl schopen nést mnohem těžší náklad.
Odvozená civilní verze se nazývala S-64F. Převodovka byla dimenzována na podobný výkon jako u CH-54A.

 


Zpět | Nahoru