Úvodní stránka :: Letectví :: Agusta A109

Letectví Koníci Ostatní

Zpět


Aktualizováno


Výrobce:

AgustaWestland

Společnost AgustaWestland vznikla spojením italského výrobce vrtulníků Agusta a britského výrobce Westland v roce 2001.


Použité zkratky

ASW

(Anti-Submarine Warfare) - protiponorkový boj.

C2

(Command and control) - organizační schéma řízení používané v armádě.

ECM

(Electronic CounterMeasures) - elektronické protiopatření jsou činnosti, které znesnadňují nebo znemožňují využívání elektromagnetického spektra protivníka. Jedná se o ofenzivní činnost elektronického boje.

FADEC

(Full Authority Digital Engine Control) - Plně autonomní digitální řízení motoru. Na základě vstupních dat z ovládacích prvků (řídicí páka, venkovní čidla) se nastaví nejoptimálnější parametry pro chod motoru.

FLIR

(Forward Looking Infra-Red) - Infračervený zobrazovací systém pro přední polosféru. Zobrazuje informace pilotovy na základě tepelného obrazu.

GPS

(Global Positioning System) - Systém družicové navigace.

HTAWS

(Helicopter Terrain Awareness Warning System) - elektronický systém zabraňující vrtulníku kolizi se zemí.

MEDEVAC

(Medical evacuation) - Evakuace raněných - autem, vrtulníkem, letadlem, lodí ...


Ostatní technika

Agusta A109

Jedná se o italský dvoumotorový vrtulník standardního uspořádání, který je využíván jak pro komerční účely, tak pro vojenské a záchranářské. Společnost Agusta se v roce 2001 spojila s britskou společností Westland. Nynější varianty se již nazývají AgustaWestland AW109.

Agusta A109BA

Agusta A109BA belgické armády s evidenčním číslem H25.

Historie

Koncem šedesátých let minulého století navrhnula společnost Agusta jednomotorový vrtulník s označením A109. V roce 1969 byl tento návrh přehodnocen na vrtulník dvoumotorový s motory Allison 250-C14, který vyhovoval vyšším bezpečnostním nárokům. Byly vyrobeny tři prototypy a první let jednoho z nich proběhl v roce 1971. První sériový vrtulník byl však díky problémům ve vývoji dodán až v roce 1975. Vrtulník se stal velmi úspěšným nejen při přepravě osob, ale i jako záchranný a později také jako vojenský.
Draky vrtulníku jsou nyní vyráběny v polské společnosti PZL-Świdnik, kterou společnost AgustaWestland koupila.

Technologie

A109 je lehký vrtulník standardní koncepce. Hlavní rotor je čtyřlistý a zadní dvoulistý. Podvozek je tříkolový, vpředu je umístěné jedno kolo, vzadu dvě. U civilních variant je zasouvatelný, u vojenských pevný.

Specifikace vrtulníku Agusta A109E Power
Délka trupu: 13,04 m
Průměr hlavního rotoru: 11 m
Výška: 3,50m
Hmotnost (prázdná): 2 000 kg
Hmotnost (maximální): 2 850 kg
Pohonná jednotka: 2x Turbomeca Arrius 2K1 2x Pratt & Whitney PW206C
Výkon: 2x 500 kW 2x 477 kW

 

Agusta A109BA

Agusta A109BA belgické armády: první obrázek - kokpit, druhý obrázek - výfuky motoru a detail hlavního rotoru.

Varianty

Agusta A109 je především civilní vrtulník, ze kterého se vyvinuly i varianty vojenské.

A109A Hirundo

První varianta dodávaná od roku 1976. Vrtulník je osazen dvěma motory Allison 250-C14 o výkonu 275 kW. Název vrtulník Hirundo (vlaštovka) se nakonec neujal.

A109A Mk.2

Je modernější varianta z roku 1981. Vrtulník měl silnější motory Allison 250-C20B o výkonu 313 kW, lepší transmisi, upravené ocasní plochy a zadní rotor. Také byly vylepšeny avionické systémy.

A109A Mk.2 MAX

Označení pro MEDEVAC variantu pro americký trh. Kabina je rozšířená, vejdou se do ní dvě lehátka vedle sebe a tříčlenný personál. Boční dveře se otevírají směrem nahoru a dolů.

A109A Mk.2 PLUS

Varianta s modernějším motorem Allison 250-C20R/1, který se také instaloval do novější verze A109C.

A109 GdiF

Varianta pro Italskou finanční stráž GdiF (Guardia di Finanza) určena pro hlídkování a dohled u pobřeží. Vybavený jsou tzv. MEP (Mission Equipment Package), který obsahuje různé komunikační a navigační prostředky, vyhledávací radar RDR-1500, světlomet, systém FLIR a kulomet MG-3.

A109B

Nerealizovaná vojenská varianta.

A109K

A109K je označení pro vojenskou verzi vycházející z A109A Mk.2. Byla vyvinuta pro trhy na středním východě a v Africe a proto je přizpůsobena pro práci ve vysokých nadmořských výškách a ve vysokých teplotách. První prototyp vzlétl v roce 1983. Byla osazena silnějšími motory Turbomeca Arriel 1K1 o výkonu 538 kW. Také byla vylepšena transmise a listy rotoru byly z kompozitu. Vrtulník také obdržel lepší avioniku. Podvozek byl pevný, schopný absorbovat velké nárazy.

A109K2

Speciální civilní varianta určená pro záchranné práce ve vysokých nadmořských výškách z roku 1996. Byla speciálně upravena pro švýcarské záchranáře společnosti REGA. Dalším uživatelem je i slovenská společnost ATE provozující záchrannou činnost v Tatrách. Mezi speciální vybavení patří:

A109C

Varianta z roku 1989 s modernějším motorem Allison 250-C20R/1 s výkonem 335 kW a transmisí schopnou přenést výkon až 582 KW. Vrtulník má širší kabinu vycházející, vyšší nosnost a kvůli ní i zpevněný podvozek.

A109C MAX

Opět MEDEVAC varianta pro americký trh s širší kabinou. Tato varianta byla prodejně úspěšnější než základní.

A109CM

Je označení vojenské varianty vycházející z typu A109C. Tato varianta postrádá zatahovací podvozek. A109CM se může používat jako průzkumná, protitanková, MEDEVAC, C2, nebo k ASW úkolům.
Prvním zákazníkem byla belgická armáda, která odebrala 18 vrtulníků v průzkumné verzi a 28 vrtulníků v protitankové. Vrtulníky dostaly označení A109BA První kousky byly dodány v roce 1992. Vrtulníky jsou vybaveny avionikou od společnosti Collins, Alcatel a Bell. Průzkumná varianta má nad kabinou namontovaný stabilizovaný průzkumný systém Saab Helios. Protitanková varianta používá zaměřovací systém od společnosti Saab HeliTOW 2, který slouží pro navádění střel TOW-2A umístěných na pylonech.

Agusta A109BA

Protitanková varianta A109BA belgické armády evidenčního čísla H39, nad kabinou je umístěn systém HeliTOW, vrtulník má také na pylonech připevněny nosiče na rakety TOW.

A109 EOA

Ozbrojená varianta pro Italskou armádu nesla označení EOA (Elicottero d'Osservazione Avanzata) - překlad: pokročilý pozorovací vrtulník. Vrtulník měl prodlouženou příď, ve které byla nainstalována další avionika. Byly použity silnější motory Allison 250C20R/1. Podvozek byl pevný - nezatahovací.

Avionika:

  1. zaměřovací systém SFIM M33-25,
  2. dálkoměr CILAS,
  3. systém ECM.

A109D

Společnost Agusta chtěla spojit vývojové řady vrtulníků A109A a A109K v jednu řadu. Nová varianta měla mít označení A109D, měla být vybavena novými motory Allison 250-C22R9 a řízením motoru FADEC. Nakonec byl postaven jeden prototyp, ze kterého později vznikla verze AW109E.

AW109E Power

Civilní varianta vycházející z typu A109K2. Vrtulník je osazen motory Turbomeca Arrius 2K1 s výkonem 500 kW a Pratt & Whitney PW206C s výkonem 477 kW pro americký trh. Podvozek je zatahovací, na rozdíl od starších verzí je zadní umístěn do venkovních gondol, nikoliv do trupu.
Avionický systém je od společnosti Rockwell Collins Pro Line II nebo od společnosti Bendix/King Silver Crown. Mezi další volitelné zařízení patří radar na počasí, vyzvedávací hák, vyhledávací světlo.

AW109 Power Elite

Jedná se o VIP variantu s velmi luxusním interiérem, která je lépe odhlučněná.

MH-68A Stingray

Varianta pro americkou pobřežní stráž USCG vycházející z varianty AW109E. Jedná se o první typ helikoptéry od Agusty, která byla ve službě v armádních složkách USA. Do služby vrtulníky vstoupily v roce 2000 v počtu 8 kusů, v roce 2012 byly nahrazeny vrtulníky MH-65C Dolphin.
MH-68A slouží k ochraně pobřeží, ke stíhání pašeráků drog atd. Je schopen pracovat za každého počasí. Je vybaven moderní avionikou obsahující systém FLIR, kokpit kompatibilní s brýlemi pro noční vidění, radiostanici pracující v pásmech VHF a UHF, GPS systémem. Je také vybaven kulometem M240G a odstřelovací puškou M16 s laserovým zaměřovačem.

AW109S Grand

Prodloužená civilní varianta o 21 cm z roku 2005. Vrtulník je osazen silnějšími motory Pratt & Whitney PW207C s výkonem 610 kW. Má také modernější avioniku. Hlavním rozpoznávacím prvkem jsou větší zadní okna.

AW109 Grand New

Nová varianta z roku 2010 s modernější avionikou. Vrtulník je vybaven systémem pro noční vidění, systém zabraňující kolizi se zemí HTAWS a autopilotem.

AW109 LUH

Vojenská varianta vycházející z AW109E. Označení LUH znamená Light Utility Helicopter - lehký užitkový vrtulník. Vrtulníky jsou osazeny motory Turbomeca Arrius 2K2 o výkonu 595 kW.
Tento typ byl dodán Jihoafrickým vzdušným silám SAAF. Dalším uživatelem bylo Švédsko, kde dostali označení HKP15A pro pozemní variantu a HKP15B pro námořní variantu. Malajsie je objednala v průzkumné verzi, které dostaly označení LOH (Light Observation Helicopter). Mezi poslední uživatele patří letectvo Nového Zélandu - RNZAF.

AW109 Trekker

Jedná se o první variantu vrtulníku A109 s ližinami místo kolového podvozku. Díky této úpravě uveze Trekker až 1500 kg nákladu. Vrtulník je osazen novým motorem Pratt & Whitney PW207C s výkonem 608 kW. Avionika je velmi podobná s typem Grand New. Poprvé byl představen v roce 2014.

CA-109

CA-109 je označení licenčně vyráběné varianty AW109E Power. Vrtulník se od roku 2006 staví u společnosti Chenghe.

 


Zpět | Nahoru