Úvodní stránka :: Letectví :: Dassault Mirage 2000

Letectví Koníci Ostatní

Zpět


Aktualizováno


Výrobce

Dassault

Společnost Dassault má kořeny již před druhou světovou válkou. V roce 1929 založil Marcel Bloch společnost Société des Avions Marcel Bloch. Po válce se nechal Marcel Bloch přejmenovat na Marcela Dassaulta. Tím vznikla společnost Dassault, která podniká v civilním a vojenském letectví a také v kosmonautice.


Použité zkratky

HOTAS

(Hands On Throttle-And-Stick) - Jedná se o koncept umístění ovládacích tlačítek a přepínačů přímo na řídící páce letounu. Snižuje se tím zatížení pilota.

ELINT

(Electronic intelligence) - elektronické zpravodajství.

FBW

(Fly-by-wire) - elektroimpulzní řízení letounu (signály od řízení jsou přenášené elektricky, nikoliv mechanicky, nebo hydraulikou).

FLIR

(Forward Looking Infra-Red) - Infračervený zobrazovací systém pro přední polosféru. Zobrazuje informace pilotovy na základě tepelného obrazu.


Ostatní technika

Dassault Mirage 2000

Dassault Mirage 2000 je francouzský víceúčelový jednomotorový letoun, použitelný za každého počasí. Byl vyvinut jako náhrada za starší letouny Mirage III. a Mirage F.1.

Mirage 2000N francouzského letectva

Mirage 2000N francouzského letectva.

Historie

Francouzské letectvo v roce 1972 vypsalo projekt ACF (Avion de Combat Futur) na nový dvoumotorový francouzský stíhací letoun nazývaný Super Mirage. Letoun měl nahradit již dosluhující Mirage III. a také doplnit stávající Mirage F1. Celý projekt byl nakonec v roce 1975 z finančních důvodů zrušen.
Společnost Dassault zároveň s projektem ACF vyvíjela i menší typ, který měl být určen jako jednoduší jednomotorový letoun pro vývoz. Tento letoun nabídla Armée de l’Air. Sice letoun nebyl přímo určený pro stíhací účely, ale nakonec díky dobré ceně byl letectvem objednán.
V roce 1975 se začaly vyrábět prototypy. Bylo jich postaveno pět, první z nich vzlétl v roce 1978. První sériový stroj vzlétl v roce 1982 a do operační služby byl zařazen v roce 1984 do Armée de l’Air.

Technologie

Mirage 2000 je dolnoplošník s nestabilním delta křídlem a jednou svislou ocasní plochou. K řízení byl poprvé ve Francii využit systém FBW. Podvozek letounu je klasický, přední má zdvojené kolo.
Překryt kokpitu se otevírá směrem vzad. V kokpitu je nainstalována sedačka SEM MB Mark 10 (Martin-Baker F10Q) s charakteristikou 0/0. Přístrojová deska u prvních variant byla vybavena klasickými přístroji. Nejnovější varianty jsou již vybaveny kokpitem skleněným. Ovládání letounu je dle systému HOTAS.
Do letounu je zastavěn kanon DEFA 554 (30 mm). Na trupu je k dispozici 5 závěsných míst pro další výzbroj, další dva závěsné body jsou na křídlech. Mirage 2000 je schopna nést střely vzduch-vzduch: MBDA MICA, Matra R550 Magic 2, Matra Super 530D a Sky Flash. K útokům na pozemní cíle je letoun schopen nést střely Belouga, BAT 120, BAP 100 a Duranal.

Specifikace variant Mirage 2000
Vlastnost Mirage 2000C Mirage 2000N
Rozpětí: 9,13 m
Délka: 14,36 m 14,55 m
Výška: 5,20 m 5,15 m
Hmotnost (prázdná): 7 500 kg 7 600 kg
Hmotnost (maximální): 15 000 kg 17 000 kg
Pohonná jednotka: 1x Snecma M53-P2
Tah motoru bez přídavného spalování: 1x 64,3 kN
Tah motoru s přídavným spalováním: 1x 95,1 kN

 

Verze a jejich specifikace

Mirage 2000C

První jednomístná verze z roku 1983 používaná jako záchytný stíhač. První stroje byly vybaveny motory SNECMA M53-5 a radiolokátorem Thomson-CSF RDM Cyrano 500 z Dassault Mirage F1. Koncem osmdesátých let byly motory vyměněny za silnější SNECMA M53-P2 a za radiolokátor Thomson-CSF RDI, který je schopen současně detekovat až 24 cílů. Označení C v názvu varianty značí stíhač (Chasseur).

Mirage 2000B

Mirage 2000B (biplace) je dvojmístný cvičný ekvivalent Mirage 2000C. První let se uskutečnil v roce 1980 a nasazen do armády byl v roce 1983. Nemá zabudované kanony a trup je mírně prodloužen kvůli umístění druhého sedadla. Tato verze je také plně boje schopná.

Mirage 2000N

Varianta určená pro průnik do nepřátelské vzdušné obrany v nízkých letových hladinách a pro útok taktickými jadernými zbraněmi. Mirage 2000N (Nucleaire) vychází z dvojmístné varianty Mirage 2000B a nahrazuje starší letouny Mirage IVP. První let se uskutečnil v roce 1986.
Letoun má zesílený drak pro lety nadzvukovou rychlostí v nízkých výškách a nový radiolokátor Thomson-CSF Antelope 5, určený pro sledování profilu terénu. Další novinkou je použití systému REB, který se skládá z výmetnic klamných cílů „Spirale“, rušiče „Sabre“ a výstražného systemu „Serval“.
Základní výzbroj tvoří řízené střely Aurospatiale ASMP.

Mirage 2000N se vyráběl ve třech sériích:

Mirage 2000D

Mirage 2000D (Diversifie) je dvojmístná verze vycházející z Mirage 2000N pro pozemní útoky konvenčními zbraněmi (např. Storm Shadow, Apache). Nemá zabudovaný kanon.
V letounu je zabudovaný modernizovaný radiolokátor Antelope 50 a systém protiopatření ICMS-2.

I Mirage 2000D procházela postupnými modernizacemi:

Z Mirage 2000D se počítá ve Francii jako s jedinou verzí, která se má dále modernizovat. Letounům se má prodloužit životnost a mají získat operační schopnosti pro vzdušný boj a pro taktický a zpravodajský průzkum.

Mirage 2000-5

Modernizovaná verze Mirage 2000C, D, která poprvé vlétla v roce 1997. Modernizace byla provedena z důvodu lepší konkurence schopnosti s letouny F-16 Fighting Falcon a také díky zpoždění programu Dassault Rafale, který měl Mirage 2000 v budoucnu nahradit.
Mirage 2000-5 obsahuje nový radiolokátor Thales RDY /-2 s možností detekce až 24 cílů a s podporou střel MICA. Další novinkou je podpora zaměřovacího kontejneru Thales TV/CT CLDP. Novinkou jsou také určité úpravy kokpitu vycházející z letounu Dassault Rafale.
Poslední vývojovou a zatím nejmodernější variantou je Mirage 2000-5 Mark 2 (pro export značenou Mirage 2000-9). Obsahuje podporu pro střely MICA ER, kontejneru FLIR Democles a upravený radiolokátor Thales RDY-2.

Exportní varianty

Většina exportních variant vychází ze základních, výše popsaných verzí, jsou zde jen určitě změny, které vyžadovaly konkrétní státy. Exportní varianty byly označovány Mirage 2000E. Letouny byly dodávány s motory M53-P2 a zaměřovacími kontejnery ATLIS II..

Mirage 2000EM/BM

Egypt byl prvním odběratelem letounů pod exportním označením Mirage 2000M. Dodány byly v roce 1986 zároveň s kontejnery ATLIS II., integrací protizemních střel AS-30L a protiradiolokačních ARMAT.

Mirage 2000H/TH Vajra

Jedná se o exportní verzi pro Indii, kde je také nazývána „Vajra“ (Blesk). Indie chtěla letouny dodat co nejdříve, a proto první várka z roku 1985 byla dodána se staršími motory M53-5. Tyto letouny dostaly označení Mirage 200H5/TH5. Ostatní letouny byly dodány v letech 1987-88 s novějšími motory M53-P2.
Od roku 2011 probíhá modernizace indických Mirage 2000. Do letounů byla instalována nová avionika, radiolokátor RDY-3, skleněný kokpit a podpora izraelských přilbových zaměřovačů DASH. Hlavním důvodem je podpora nových střel pro vzdušný boj.

Mirage 2000P/DP

Exportní verze pro Peru velmi podobná Mirage 2000M pro Egypt.

Mirage 2000-5EI/5DI

Exportní verze Mirage 2000-5 pro Taiwan z roku 1992. Verze byla opatřena kontejnery se systémem ASTAC (Analyseur de Signaux TACtiques) pro elektronický průzkum ELINT.

Mirage 2000-5EDA/5DDA

Exportní verze Mirage 2000-5 pro Katar. Letouny byly dodány v roce 1997.

Mirage 2000EAD/DAD/RAD

Exportní verze pro Arabské Emiraty. Označení jednotlivých verzí je:

Mirage 2000EG/DG

Exportní verze pro Řecko z roku 1985. U této varianty je přidána možnost používat protilodní střely Aerospatiale AM39 Exocet a nový systém protiopatření ICMS 1.
Řecko v roce 2000 objednalo ještě novou variantu Mirage 2000-5 Mark 2 a původní letouny přestavělo na tuto variantu.

Mirage 2000BG

Mirage 2000DG řeckého letectva.

 


Zpět | Nahoru