Úvodní stránka :: Letectví :: Grumman F-14 Tomcat

Letectví Koníci Ostatní

Zpět


Aktualizováno


Výrobce

Grumman

Společnost Grumman vznikla v roce 1929, zabývala se výrobou letadel. V roce 1994 se společnost spojila s Northrop a vznikla nová společnost Northrop Grumman.


Použité zkratky

JTIDS

(Joint Tactical Information Distribution System) - Systém pro distribuci taktických informací po utajeném komunikačním kanálu.

LANTIRN

(Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night) - Infračervený navigační a zaměřovací systém pro noční lety v malých výškách.

MFD

(Multi-Functional Display) - Zobrazovací displej z tekutých krystalů v kokpitu, na kterém může pilot nebo operátor zobrazovat takřka veškeré informace o letounu - např. schéma zbraňových systémů, stav letounu, mapy, informace z radiolokátorů.

SOP

Svislá ocasní plocha.

TARPS

(Tactical Airborne Reconnaissance Podded System) - letecký taktický průzkumný systém nesený v podvěsném kontejneru. Obsahoval tři speciální kamery.


Ostatní technika

Grumman F-14 Tomcat

Tomcat byl dvoumístný, dvoumotorový námořní letoun s měnitelnou geometrií křídel určený k ničení nepřátelských letadel. V poslední verzi i za jakéhokoliv počasí.

Historie

Letoun F-14 vznikl díky neúspěchu programu TFX, který nabízel pro U.S. Navy letoun General Dynamics F-111B. Námořní verze F-111 nebyla úspěšná díky své vysoké hmotnosti a malé manévrovatelnosti, které letounu daly i nemilou přezdívku „Sea pig“. Dokonce v některých parametrech nedokázala předčít svého předchůdce - letoun F-4 Phantom II..
Koncem šedesátých let minulého století byl vypsán nový program nazývaný VFX (naVy Fighter eXperimental) na vývoj nového námořního letounu, který bude mít maximální rychlost Mach 2,2, a bude schopen nést střely AIM-54 Phoenix v různých kombinacích. Do soutěže se přihlásili výrobci General Dynamics, Grumman, Ling-Temco-Vought, McDonnell Douglas a North American Rockwell. Do užšího výběru postoupili Grumman a McDonnell Douglas. Soutěž nakonec v roce 1969 vyhrála společnost Grumman.
První prototyp z dvanácti vyrobených vzlétl poprvé v roce 1970. První sériové letouny byly dodány U.S. Navy v roce 1972. V polovině devadesátých let minulého století byl vývoj letoun F-14 ukončen a plně ho nahradily letouny F/A-18 Hornet. Letoun byl vyvážen do jediného státu a tím byl Irán.

Technologie

Tomcat je hornoplošník s měnitelným úhlem šípovitosti křídel v rozsahu od 20° do 68°. Proměnná geometrie křídel se například využívá při startování a přistávání na letadlových lodích, nebo při hlídkování s nízkou rychlostí letu.
Motory s přídavným spalováním a s měnitelným průřezem výstupních trysek jsou umístěné značně od sebe. Mezi nimi se nachází nádrž a aerodynamické brzdy. Nad motory jsou umístěny SOP.
Posádku tvoří pilot a za ním sedící operátor zbraňových systémů a radiolokátoru - tzv. RIO (Radar Intercept Officer). Kokpit je vybaven jak analogovými, tak digitálními prvky, u nových F-14D již byly instalovány i multifunkční displeje MFD. Posádka sedí ve vystřelovacích sedadlech Martin-Baker GRU-7A, které byly u F-14D nahrazeny modernějším typem NACES.
Hlavní zbraní, pro kterou byl Tomcat vyvíjen, byla střela vzduch-vzduch dlouhého doletu AIM-54 Phoenix. Dále byl schopen nést střely krátkého doletu AIM-9 Sidewinder a střely AIM-7 Sparrow. Na letounu byl pevně nainstalován jeden kanon MK-61A1 Vulcan.
Na některé z Tomcatů řady A, B bylo možné nainstalovat průzkumný kontejner TARPS. Kontejner se umísťoval na pravou stranu mezi motory. U typu F-14D bylo možné TARPS instalovat standardně.
Dalším rozšířením u Tomcatů bylo přidání systému LANTIRN, který z nich vytvořil letoun schopný útoku na jakékoliv pozemní cíle. Důvodem tohoto rozšíření bylo stažení z operačního nasazení letadel A-6 Intruder.

Specifikace variant F-14
Vlastnost F-14A F-14D
Délka trupu: 19,01 m
Rozpětí křídel: 19,55 m - roztažené, 11,58 m - u trupu
Výška: 4,88 m
Hmotnost (prázdná): - kg 19 800 kg
Hmotnost (maximální): - kg 33 700 kg
Pohonná jednotka: 2x Pratt & Whitney TF30-PW-414A (JTF10A) 2x General Dynamics F110-GE-400
Výkon bez přídavného spalování: - kN 2x 61,4 kN
Výkon s přídavným spalováním: - kN 2x 124,7 kN

Varianty

F-14A

F-14A je první verze dodávaná k jednotkám od roku 1972. Prvních dvanáct F-14A byly označovány YF-14A a sloužily jako testovací.
Do letounu byly instalovány motory Pratt & Whitney TF30-PW-414A (JTF10A), které bohužel nebyly moc spolehlivé. Docházelo často k výpadkům a velké procento nehod bylo způsobeno právě motory. Díky tomu byly později nahrazeny jinými.
Letoun je vybaven výkonným radiolokátorem pro navádění střel Hughes AN/AWG-9, který je schopen zachytit cíle až na vzdálenost 300 km a zároveň sledovat až 24 cílů a z toho až 6 zaměřit a zlikvidovat naváděnými střelami.
Mezi další elektronickou výbavu patří:

Koncem devadesátých let minulého století byly letouny modernizovány. Letouny byly označovány F-14A Upgrade. Upraveny byly následující systémy:

F-14B

V roce 1987 došlo k první modifikaci letounu F-14A. Hlavní změnou bylo zabudování nových spolehlivějších motorů General Dynamics F110-GE-400, používaných u letounů F-15 Eagle a F-16 Fighting Falcon. Nejprve se tato verze nazývala F-14A+ a od roku 1991 dostala nové označení F-14B.
I u letounů F-14B proběhl podobný modernizační program jako u F-14A. Byl nazývaný F-14B Upgrade. Změny byly následující:

F-14D Super Tomcat

Jedná se o poslední variantu Tomcatů, která byla uvedena v roce 1991. Varianta vznikla jak přestavbou starších letounů F-14A, tak stavbou nových. Motory byly použity stejné jako u verze F-14B - General Dynamics F110-GE-400. Starší radiolokátor Hughes AN/AWG-9 byl nahrazen novějším plně digitálním AN/APG-71. Nově byl nainstalován systém rušení pro vlastní ochranu AN/ALQ-165 ASPJ (Airborne Self Protection Jammer), systém IRST, vystřelovací sedačky NACES. Kokpit byl zcela předělán na modernější systém s multifunkčními zobrazovacími displeji a komunikačním systémem JTIDS.
F-14D (R) bylo označení Tomcatů, které nosili systém Rover, pro sledování a přenos dat z bojiště např. na vojenské velitelství.

 


Zpět | Nahoru