NH Industries NH90

NH90 je víceúčelový středně těžký vrtulník vyvíjený jako alternativa k americkým vrtulníkům UH-60 Black Hawk. Bohužel ho při vývoji a certifikacích postihlo velké spoždění v dodávkách, díky tomu si nezískal tak dobré jméno na trhu.

Historie

Na programu vývoje nového aliančního vrtulníku se začalo pracovat už v roce 1985 za účasti Francie, Spolkové republiky Německo, Itálie, Nizozemí a Velké Británie (ta posléze z programu odstoupila). Cílem byl vrtulník, který měl vytvořit evropskou konkurenci americkým strojům řady UH-60 Black Hawk. V roce 1992 vzniklo konzorcium NH Industries (NH - NATO Helicopter) v němž většinový podíl držela firma Eurocopter (dnes Airbus Helicopters), další podíly měly firmy Agusta (dnes Leonardo) a Stork Fokker Aerospace (dnes Fokker Aerospace).
Vrtulník byl nakonec vyvíjen docela nešťastným způsobem. Každý ze zúčastněných států si mohl zvolit vlastní individualizaci už při vývoji, díky tomu má každý uživatel sice stroj na míru, ale co se týče pozdějších modernizací, oprav atd. je to mnohem složitější než u strojů konstrukčně a vybavením stejných.
První prototyp vzlétl v roce 1995. Bohužel díky technickým průtahům, certifikaci a nejednotnosti vybavení se první sériový vrtulník dostal do služby až o 11 let později a to v roce 2006 k německé armádě. I tak ale byly nejprve vrtulníky dodávány jen v základní verzi, kdy mohli převážně sloužit jen k transportu osob.

Technologie

Jedná se o středně těžký dvoumotorový vrtulník klasické koncepce. U draku vrtulníku byly využity v široké míře kompozitní materiály. Hlavní čtyřlistý rotor je též vyroben z kompozitů. Podvozek je zásuvný, přední kolo je zdvojené a zajíždí do šachty směrem dozadu, boční jednoduchá kola jsou umístěna mimo trup, zajíždí do výstupků na bocích.
Vrtulník je osazen nejčastěji dvojicí turbohřídelových motorů Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9 o maximálním výkonu 1781 kW. O něco slabší motory General Electric T700/T6E1 disponují stroje italské armády, naopak španělské stroje jsou osazeny silnějšími motry General Electric CT7-8F5.
Kabina má na obou stranách výsuvné rozměrné dveře, ze zadní strany je umístěna sklopná rampa. Na rozdíl od Black Hawku nelze NH90 přepravit v transportním letounu C-130 Herkules. Naproti tomu větší výhodou je větší vnitřní prostor pro náklad nebo posádku. V základní variantě má kabina délku 4,8m, šířku v nejužším místě 2m a výšku 1,58m. Do kabiny se vejde až 20 plně vyzbrojených vojáků.
NH90 je prvním sériově vyráběným vrtulníkem vybaveným elektronickým systémem řízení FBW. Většina avioniky a skleněný kokpit je z dílen francouzské společnosti Thales.


Technické specifikace NH90 s porovnáním s konkurencí.


Varianty

Vtulník se vyrábí ve dvou základních variantách TTH a NFH. Nicméně existuje velké množství subvariant a to kvůli individualizaci vybavení vycházející z požadavků jednotlivých států.

Varianty TTH

Pozemní varianta se nazývá NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) převážně sloužící k transportu, pro operace MEDEVAC, pro bojové výsadky a k dopravě VIP.

HKP14

Jedná se o označení které používají Švědské vzdušné síly. Vrtulník se používá pro přesun speciálních jednotek. Je vybaven elektronickým taktickým systémem pro řízení misí od společnosti SAAB. Další odlišností je zvýšená výška kabiny na 1,82m.

HT-29 Caimán

Označení NH90 TTH ve Španělsku.

MRH90 Taipan

MRH90 (Multi Role Helicopter) je označení vrtulníků pro Australskou královskou armádu a námořnictvo. Vrtulníky postupně nahrazovaly starší UH-1 Iroquois.

NH90 TTH Caïman

Označení u Francouzské armády.

UH-90A, MH-90A

Označení variant TTH u Italské armády. Vrtulníky jsou osazeny slabšími motory General Electric T700/T6E1.

Varianty NFH

Námořní varianta se nazývá NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) a je přizpůsobena pro provoz z lodí. Slouží převážně pro námořní hlídkování, pro boj s ponorkami a mise SAR.

SH90, SH-90A

Označení námořní varianty Itálie. Vrtulníky jsou osazeny slabšími motory General Electric T700/T6E1.

NH90 NFH Caïman

Označení námořní varianty ve Francii.

NH90 Sea Lion

Německá námořní varianta pro plnění leteckých pátracích a záchraných misí SAR. Někdy označovaná také NTH (Naval Transport Helicopter). Ve službě má nahradit letité vrtulníky Sea King MK.41, které tuto úlohu plnily doposud. Do služby se mají dostat v roce 2022.
Vrtulník vychází z Francouzské námořní varianty NFH. Je vybaven komunikačním systémem Link-16, satelitní navigací, systémem FMS (Flight Management System) CMA-9000, systémem vlastní ochrany. Pro obranu bude vybaven kulomety M3M ráže 12,7 mm.

NH90 Sea Tiger

Další německá modifikace pro ASW nahrazující ve službě palubní vrtulníky Linx MK.88A.