Saab JAS-39 Gripen

JAS-39 je jednomotorový nadzvukový multifunkční letoun čtvrté generace vyráběný společností Saab ve Švédsku. Jedná se o velmi malý a obratný letoun schopný přistávat i na menších letištích.

Historie

V roce 1975 začalo švédské ministerstvo obrany uvažovat o náhradě letounů J-35 Draken a AJ-37 Viggen. Jedním z podmětů byla snaha udržet technologický vývoj s ostatními státy vyrábějící proudové letouny. Požadavky letectva byly následující: letoun měl mít lepší manévrovací schopnosti než jeho předchůdci, přebytek výkonu a menší velikost a hmotnost než letoun Viggen. Vývojem byla pověřena opět společnost SAAB. Před samotným vývojem došlo k porovnávacím zkouškám s letouny F-16 Fighting Falcon, F/A-18 Hornet a F-20 Tigershark a vzniklo několik návrhů, z kterých byl vybrán projekt 2105 (později 2108, 2110). První prototyp Gripenu vzlétl v roce 1988. Celkově jich bylo postaveno 5. První jednomístné sériové stroje se dostaly do služby v roce 1993, počátečních operačních schopností bylo dosaženo v roce 1997.

Zkratka JAS v názvu letounu znamená Jakt / Attack / Spanning – stíhací, útočný, průzkumný.

Letouny Gripen kromě Švédska využívají letectva Jihoafrické republiky, České republiky, Maďarska a Thajska a s nový typ E/F Brazílie.

Technologie

Gripen je jednomotorový středoplošník s delta křídlem o šípovitosti 49° a plovoucími kachními křídly (canardy). Nad motorem je umístěna jedna svislá ocasní plocha. Letoun je ovládán pomocí třikrát zálohovaného systému FBW s analogovou zálohou. Podvozek je příďového typu.

Gripen verzí A až D používá motor označovaný RM12 vyráběný společností Volvo Aero. Jedná se o motor vycházející z General Electric F-404 používaného např. u letounu F/A-18 Hornet. Motor je upraven pro použití v jednomotorovém letounu (je upraven ovládací systém FADEC, modifikace kompresoru motoru). Motor má výkon 53,97 kN bez přídavného spalování a 80,54 kN se spalováním.

V Gripenu je použito vystřelovací sedadlo Martin Baker S10LS umožňující katapultáž i z nulové výšky. Letoun je vybaven systémem řízení HOTAS. V kokpitu jsou umístěné 3 MFD displeje a HUD displej.

Varianty

Gripen se dodává v jednomístné a dvoumístné verzi. Pro různé odběratele (státy) jsou letouny přizpůsobovány a doplňovány systémy dle přání zákazníka.

JAS-39A

JAS-39A se začal dodávat švédskému letectvu od roku 1992. V kokpitu jsou tři monochromatické displeje o velikosti 5x6 palců a také záložní analogové ukazatele.


Technické specifikace JAS-39A s porovnáním s konkurencí.


Avionika:

Veškerá avionika je propojena třemi sběrnicemi MIL STD 1553B.

Výzbroj:

V Gripenu je pevně nainstalovaný 27mm kanon Mauser BK-27. Letoun je vybaven šesti závěsníky pod křídly a jedním umístěným na trupu. Na závěsnících může nést např.: AIM-9L Sidewinder, AIM-120B AMRAAM, AGM-65A, B Mawerick, raketové bloky Bofors M70.

JAS-39B

V roce 1996 byla dodána první dvoumístná cvičná varianta Gripenu. Letoun byl díky umístění druhé kabiny o 65 cm delší. Kvůli instalaci delšího kokpitu byl také odstraněn kanon. Druhý pilot má k dispozici stejné vybavení jako v předním kokpitu, kromě HUD displeje.

JAS-39C

JAS-39C je zdokonalená verze z roku 2002 se zesílenou konstrukcí draku a podvozku, s možností doplňování paliva za letu a zcela novou avionikou. Některé letouny byly postaveny jako nové, některé byly přestavěny ze zakonzervovaných starších letounů A/B.

Mezi hlavní prvky nové avioniky patří:

Kokpit je osazen systémem EP-17 s širokoúhlým HUD displejem a třemi víceúčelovými barevnými displeji MFID-68 o velikosti 6x8 palců místo monochromatických použitých u varianty A/B. Kokpit je přizpůsoben používání brýlí pro noční vidění NVG a od roku 2009 je možnost instalace systému nočního vidění AN/AWS-9. Také nově obsahuje systém pro generování kyslíku – OBOGS.


Technické specifikace JAS-39C s porovnáním s konkurencí.


Výzbroj:

U verzí C a D byla výzbroj rozšířena o laserem naváděné pumy GBU-10, GBU-12 a GBU-16 a střely IRIS-T a Meteor. Kvůli možnosti využívání nových laserem naváděných pum byla přidána možnost integrace navigačního a střeleckého kontejneru Litening III.. Gripeny mohou také nést speciální průzkumné kontejnery SPK39 nebo Vicon 70.

JAS-39D

JAS-39D je nová dvoumístná cvičná varianta vycházející s JAS-39C. Poprvé vzlétla v roce 2004. Opět není vybavena kanonem.

JAS-39E/F (Gripen NG)

Demonstrátor, který vznikl přestavbou Gripenu JA-39B, byl nazván Gripen NG nebo také Gripen Demo. Poprvé vzlétl v roce 2008.

Letoun je asi o metr delší, trub je rozšířen o větší vnitřní nádrže, je to dáno tím, že šachty pro kola jsou umístěné ve zvětšených kořenových částech křídel. Díky větším nádržím byl zvýšen dolet letounu. V novém Gripenu je také použitý výkonnější motor F414 z dílen společnosti General Electric (motor se používá také u Super Hornetů). Na křídlech a pod trupem je umístěno celkem 10 závěsných bodů pro výzbroj a kontejnery.

Letoun je vybaven novým radiolokátorem typu AESA Selex ES-05 Raven a systémem IRST Skyward-G. V kokpitu je použit širokoúhlý displej od brazilské společnosti AEL Sistemas o rozměru 19x8 palců. Do nového Gripenu je také integrován nový izraelský přilbový zaměřovač HMD Targo (JHMCS II.)

Pro vlastní ochranu JAS-39E/F využívá izraelský pasivní výstražný systém PAWS 2, který se skládá z detektorů odpálených raket MAWS (Missile Approach Warning System) a systému pro detekci ozáření laserem LWS (Laser Warning System). Systém PAWS 2 může aktivovat systém výmětnic klamných cílů BOP-G. Letoun má také integrován nový systém elektronického boje ECM označovaný Arexis, umístěný do pouzder na konci křídel.

Prvními uživateli jsou Švédsko a Brazílie.


Technické specifikace JAS-39E s porovnáním s konkurencí.