General Dynamics F-16 Fighting Falcon

F-16 je víceúčelový jednomotorový velmi rozšířený bojový letoun pocházející z dílen společnosti General Dynamics. První typy byly určeny pro stíhací účely, pozdější již jsou víceúčelové. Kromě USA Falcony využívá dalších pár desítek států. Od roku 1993 převzala výrobní zařízení společnost Lockheed Martin.

Historie

Vývoj F-16 byl zahájen v roce 1971 podle požadavků USAF na nový lehký vysoce obratný letoun. Vývojový program dostal název LWF (Light Weight Fighter program). V roce 1972 byly vybrány z pěti různých návrhů projekty společností General Dynamics (YF-16) a Northrop (YF-17). Nakonec v roce 1975 byl vybrán projekt YF-16 a letadlo dostalo oficiální název F-16A (pro jednomístnou verzi) a F-16B (pro dvojmístnou verzi). První sériový stroj vzlétl v roce 1978. Letoun postupně nahrazoval například letouny F-4 Phantom II. nebo F-104 Starfighter.

Technologie

F-16 je jednomotorový středoplošník s charakteristickým přechodem náběžné hrany křídla do trupu, generující silné víření, které zlepšuje ovladatelnost letounu při vysokých úhlech náběhu a snižuje odpor při letu nadzvukovou rychlostí. Pohyblivé náběžné hrany křídla a vztlakové klapky po celém rozpětí křídla jsou řízeny systémem FBW, v tomto případě bez mechanické zálohy.

Pilot ovládá letoun dle systému HOTAS.

U letounů F-16 se používají dva druhy vstupů vzduchu v závislosti na typu použitého motoru. Pokud je použit jakýkoliv motor Pratt & Whitney je instalován tzv. NSI (Normal Shock Inlet) – malý sací otvor motoru. U motorů General Electric se používá tzv. MCID (Modular Common Inlet Duct) – velký sací otvor motoru.

Používané motory u jednotlivých variant

Typ motoru Výrobní bloky Suchej tah Mokrý tah
F100-PW-200 1 - 20 65,3 kN 106 kN

Varianty

Mitsubishi F-2

Historie

Technologie

Varianty